Petra
– ruiny miasta Nabatejczyków,
którego rozkwit miał miejsce w czasach
antycznych, III
w. p.n.e. do I w. n.e. Petra
była wtedy
stolicą królestwa Nabatejczyków. Znajduje się w
południowo-zachodniej Jordanii.
Położona jest w skalnej
dolinie, do której prowadzi jedna wąska droga
wśród skał – wąwóz As-Sik.
Petra słynie z licznych budowli wykutych w skałach. Sami Nabatejczycy
zwali
Petrę Rqm (Rakmu), co oznacza
„wielobarwna”.
Petra leży w południowo-zachodniej części obecnej Jordanii. Położona jest na terenie wyżynnym, półpustynnym, wśród skał ciągnących się na odległość ok. 1,6 km ze wschodu na zachód i z północy na południe, będących zachodnią częścią masywu Dżabal asz-Szara. Dolinę Petry przecina koryto rzeki okresowej – Wadi Musa, której dopływy okalają płaskowyże, na których rozrosło się antyczne miasto Nabatejczyków.
Okoliczne
całoroczne strumienie wody zapewniały
przeżycie tylko niewielkiemu osiedlu. Znaczny przyrost
mieszkańców w czasie
największego rozkwitu Petry spowodował, że Nabatejczycy musieli
rozbudować
system wodociągów i cystern skalnych, by magazynować wodę
dla wciąż rosnącej
populacji.
Zanim
w Petrze osiedlili się Nabatejczycy, miejsce to już od
wczesnego paleolitu zamieszkiwały
różne grupy myśliwych, zbieraczy i później
koczowników. Ślady archeologiczne
wskazują także na bardziej stałe osiedla w tym miejscu z
okresu neolitycznego (ok. 9000 p.n.e.).
Aż do podboju
arabskiego dolina Petry regularnie zasiedlana była przez
różne grupy nomadów.
Pierwsze
znane nam wzmianki o zamieszkujących Petrę Nabatejczykach
pochodzą z IV
w. p.n.e.,
ale z pewnością byli oni tam już wcześniej –
najprawdopodobniej od VI w. p.n.e.,
kiedy to wyparli
stamtąd Edomitów.
Od III
w. p.n.e. rola miasta
znacznie wzrosła, gdyż dzięki lokalizacji na skrzyżowani
szlaków handlowych –
z Indii do Egiptu oraz
z południowej Arabii do Syrii –
stało się ważnym
węzłem komunikacyjnym i handlowym w tym regionie.
Nabatejczycy
z Petry czerpali
zyski zarówno z zaopatrywania karawan w wodę i inne
niezbędne środki w trakcie
podróży, jak również z nakładanych na
kupców różnych opłat i handlu towarami
(np. srebrem, kadzidłem, mirrą,
żelazem, miedzią, złotem,
kością słoniową). Bezpieczne położenie miasta wśród skał to
kolejny czynnik,
który wpłynął na wzrost znaczenia Nabatejczyków i
rozkwit Petry.
W okresie hellenistycznym, który dla Petry rozpoczął się odparciem wojsk Antygona Jednookiego w 321 r. p.n.e., Nabatejczycy zamieszkujący Petrę wiedli dość spokojne życie, skutecznie odpierając zakusy Ptolemeuszy i Seleucydów na swoją niezależność. Niewiele wiemy o tym okresie rozwoju skalnego miasta, jednakże to właśnie wtedy Petra stopniowo stawała się stałym osiedlem o charakterze miejskim.
Coraz
większa słabość imperiów hellenistycznych, sprzyjała
rozwojowi
Petry, która stała się ośrodkiem prężnej monarchii
Nabatejczyków, stale
rozszerzającej swe władanie kosztem upadających mocarstw –
głównie
seleucydzkiego.
Nie wiadomo czy Aleksander Janneusz, który w r. 90 p.n.e. zajął Edom i Moab, przejął kontrolę nad Petrą, być może tak, ale tylko nominalną, gdyż samo miasto było bardzo trudno podporządkować. Gdy w 64 p.n.e. na Bliskim Wschodzie zjawił się rzymski wódz Pompejusz Wielki, zaprowadzając nowe porządki polityczne w tym regionie, nie udało mu się narzucić panowania Nabatejczykom nie mówiąc już o zdobyciu Petry. W 62 p.n.e. przeciwko Petrze wyprawił się kwestor Pompejusza Marek Emiliusz Skaurus, lecz wycofał się podobno po otrzymaniu łapówki 300 talentów.
Nie udało się zdobyć Petry później ani królowi Judei, Herodowi Wielkiemu, próbującemu zdobyć Petrę razem z egipską królową Kleopatrą, ani też cesarzowi Oktawianowi Augustowi. Niemniej, chociaż militarnie nie zdobyta, ani nie będąca tworem rzymskim, Petra czuła respekt przed Rzymem i swoimi siłami wspierała imperium (np. podczas tzw. wojny aleksandryjskiej w 47 r. p.n.e.).
Dawało
to władcom
skalnego państwa status państwa klienckiego, cieszącego się jako
sojusznik
imperium znaczną dozą niezależności. Właśnie na ten okres przypada
apogeum
znaczenia i rozkwitu miasta, szczególnie za
czasów panowania króla Aretasa IV (9 p.n.e. – 40 r. n.e.).
Szacuje się, że liczba
mieszkańców miasta wahała się wówczas w granicach
30-40 tys.
Stan formalnego sojuszu i względnej niezależności Petry, trwał aż do czasów cesarza Trajana, który zajął miasto w 106 r., w rok po śmierci ostatniego jej władcy Rabela II i ustanowił w nim stolicę nowej prowincji rzymskiej – Arabii. W zasadzie aneksja Petry przez Rzym przeszła bez komplikacji i oporu ze strony miejscowej ludności. Był to jednak kres niezależnego królestwa Nabatejczyków. W dalszym ciągu jednak Petra była ważnym centrum handlowym w regionie, a podniesienie przez Trajana jej statusu z grodu – osiedla tubylczego do rangi miasta rzymskiego, w dużym stopniu przyczyniło się do jej rozwoju.
W roku 130 zawitał tam cesarz Hadrian w ramach inspekcji wschodnich prowincji państwa, a także w celach turystycznych. Cesarz ten, lubiący odwiedzać ciekawe miejsca i skądinąd znany jako architekt z zamiłowania, przyczynił się do pewnej rozbudowy centrum miasta. W ramach Pax Romana Petra za czasów Antoninów i Sewerów przeżywała swój ekonomiczny i kulturowy renesans. Po soborze nicejskim w 325 r. w mieście zaczęło dominować chrześcijaństwo i tak było aż do najazdu arabskiego w VII w.
W średniowieczu,
w okresie wypraw
krzyżowych, Petra była
zajęta przez krzyżowców, którzy zbudowali tutaj
dwie cytadele. Miasto zdobyte
następnie przez Saladyna,
zostało w znacznym stopniu zniszczone i popadło w ruinę, z
której się już nie
podniosło.
W upadku Petry miały też swój udział klęski żywiołowe, a
konkretnie trzęsienia
ziemi z lat 110, 303, 363, 505 i 551.
Szczególnie trzęsienie z 363
r. spowodowało wiele zniszczeń i przyczyniło się do znacznego
wyludnienia miasta.
Od 1965 roku
prowadzone są w mieście intensywne prace archeologiczne.
7
lipca 2007 obiekt
został ogłoszony
jednym z siedmiu
nowych cudów
świata.
Petra nie od razu była miastem wykutym w skale. Pierwsi Nabatejczycy, którzy przybyli do tego miejsca mieszkali zazwyczaj w namiotach, które tworzyły dość luźne obozowisko wśród skał, oraz w naturalnych jaskiniach, których w dolinie Petry nigdy nie brakowało.
Stopniowo, wraz ze zmianą trybu życia nowych mieszkańców z koczowniczego na osiadły, zaczęły wyłaniać się płaskie, białe budynki, jakich i dziś można wiele zobaczyć na terenie Jordanii.
W okresie największego rozkwitu miasto przecinała jedna główna ulica (cardo maximus), wyłożona białym kamieniem i wiele jej bocznych odnóg. Na tarasach umiejscowione były trzy duże rynki otoczone sklepami i wreszcie, co jest najbardziej charakterystyczne w tym mieście, liczne budowle wykute w skałach – począwszy od świątyń i pałaców, a skończywszy na okazałych grobowcach.
Nie
brakło w Petrze również dużego teatru – jednej z
najbardziej spektakularnych
budowli tego miasta, świadczącej o rozwoju kulturalnym miasta.
Petra w dużym stopniu była osiedlem wykutym w skale, co już jest cechą oryginalną w stosunku do innych miast, ale jednocześnie pod wieloma względami przypominała inne miasta swojej epoki, takie jak np. Efez czy Cezarea Nadmorska. Sami Nabatejczycy, będąc do niedawna ludem koczowniczym, nie mieli tradycji budowniczych, co wymuszało na nich sięgnięcie po wzorce innych kultur.
Dlatego
charakterystyczną cechą architektury Petry jest skrzyżowanie
stylów
architektonicznych egipskich, syryjskich, greckich (przede wszystkim
hellenistycznych) i rzymskich, a do tego należałoby dodać rozwiązania
rodzime,
zwłaszcza w zakresie zdobnictwa, co w efekcie doprowadziło do
wypracowania
przez Nabatejczyków ich własnego, oryginalnego stylu.
Zasadniczo
w rozwoju architektury Petry wyróżnia się trzy okresy:
·
nabatejski
– III-II w. p.n.e.;
·
hellenistyczny
– I w. p.n.e. – I w. n.e.;
·
rzymski
– II-III w.
Znacznej
rozbudowy miasta dokonał, wspomniany już, Aretas IV w
pierwszej poł. I
w. n.e.,
nawiązując stylem głównie do architektury rzymskiej. Czasy
panowania tego
władcy w Petrze określa się mianem złotego wieku budownictwa
monumentalnego.
Wzniesiono wtedy świątynię – tzw. Kasr
Bint Firaun (Pałac Córki Faraona),
teatr, rozbudowano istniejący
system wodociągów.
W budownictwie monumentalnym dominują wpływy grecko-rzymskie, głównie z tego powodu, że powstały w okresie rzymskiej dominacji politycznej i greckiej przewagi w kulturze i sztuce, narzuconej przecież również Rzymowi.
Jednakże architektura Petry nie jest tylko ślepym naśladownictwem klasycznych wzorów. Jej wyróżniającą się cechą jest stosowanie licznych pilastrów z ciężkimi, bogato zdobionymi kapitelami (mającymi nawet swoją odrębną nazwę: kapitele nabatejskie), różniącymi się od ich gładkich hellenistycznych odpowiedników.
Różnica
tkwiła zresztą nie tylko w
zdobieniu, ale także w wyraźnym ignorowaniu tzw. proporcji złotego
podziału
pomiędzy poszczególnymi elementami budowli, która
była ściśle zachowywana w
architekturze grecko-rzymskiej.
Groby,
w swej najpospolitszej formie, były wykuwane w skałach jako
jaskinie grobowe z bogato zdobionymi wejściami w kształcie
trójkąta. Spotkać
można je także w kształcie piramid – tzw. nefesz –
co wskazuje na
silne wpływy egipskie.
Oto
niektóre z bardziej znanych budowli Petry:
·
Al-Chazna zwana
przez
Beduinów „Skarbcem Faraona” (Chaznat
al-Firaun) – wykuta w skale piętrowa
budowla powstała ok. I-II w. n.e. W pewnym sensie jest to sztandarowy i
najsłynniejszy zabytek Petry. Nie jest jasne przeznaczenie budowli,
chociaż
ostatnio przeważa pogląd, że był to grobowiec (a nie świątynia)
któregoś z
władców Petry – być może Aretasa IV i jego żony;
·
Ad-Dajr,
czyli „Klasztor” – nazwa
pochodzi z okresu bizantyjskiego, kiedy to w budowli tej rzeczywiście
znajdował
się klasztor chrześcijański. Jest to budowla na pierwszy rzut oka
podobna do
Al-Chazna, jednakże jest od tamtej znacznie większa i okazała i
prezentuje się
bardziej majestatycznie; powstała ona najprawdopodobniej w okresie
panowania
ostatniego króla nabatejskiego – Rabela II (70-106
n.e.);
·
Kasr
Bint Firaun,
czyli tzw. Pałac
Córki Faraona, lub też świątynia Duszary (lokalnego
bóstwa Nabatejczyków).
Jest to świątynią wzniesioną z piaskowca w drugiej poł. I w. p.n.e. (za
panowania Obodasa III 30-8 p.n.e.), albo w pierwszej poł. I w. n.e.,
czyli już
za panowania Aretasa IV;
·
wielki
zespół Grobowców Królewskich na
tzw. Ścianie Królewskiej, na który składają się
„Grobowiec
Urny”, „Grobowiec
Jedwabny”, „Grobowiec Koryncki” i
monumentalny „Grobowiec Pałacowy”; nie
znaleziono w nich jednakże żadnych szczątków;
·
grobowiec Sekstusa Florentinusa (namiestnika
rzymskiego) wzniesiony ok. 130 r. n.e., w północnej części
miasta, to jeden z
najbardziej znanych petrzańskich zabytków związanych
bezpośrednio z Rzymianami.
Oprócz tego obiektu na terenie Petry znaleziono dość liczne
groby rzymskich
żołnierzy;
·
teatr –
jeden z
największych obiektów w Petrze, mieszczący od 6 do nawet 10
tysięcy widzów;
został wybudowany najprawdopodobniej w I w. n.e., również za
panowania Aretasa
IV. Uważa się, że został on znacznie rozbudowany po zajęciu Petry przez
Trajana;
·
Grobowiec
Obelisków –
grobowiec zwieńczony czterema obeliskami uformowanymi w
skale. Odzwierciedla harmonię połączenia sztuki nabatejskiej z egipską.
Przypuszcza się, że był on wykorzystywany do przeprowadzania
obrzędów
żałobnych. Jest otoczony kamiennymi siedzeniami (triclinium);
·
Suchur
al-Dżinn –
skały dżinów, przedstawienie boga Duszary.
Na
kartach Pisma Świętego Starego Testamentu miejsce to występuje
pod nazwą „Sela”, (wyrażenie pochodzące od
nieużywanego „być wyniosłym”,
oznaczające skałę) w Sdz 1:36; 2Krl 14:7
oraz Iz 16:1.
Być może użyta w
innych miejscach Biblii nazwa „Bosra”, odnosi się
także do Petry (szczegóły
patrz link Bosra).
Petra
w kulturze
Wykuta
w skale piętrowa budowla Al-Chazna – zwana
„Skarbcem
Faraona” – posłużyła w filmie Indiana
Jones i ostatnia krucjata jako
świątynia chroniąca Świętego Graala.
To
właśnie m.in. ruiny starożytnej Petry stanowią tło wydarzeń w
jednym z kryminałów Agathy
Christie, Rendez-vous
ze śmiercią.
O
mieście powstała także piosenka zatytułowana Nosa’at
Le-Petra, którą zaśpiewała Dana
International. Utwór powstał w związku z
podpisaniem w październiku 1994
roku traktatu pokojowego pomiędzy Izraelem a Jordanią.
Przejdź
na stronę z mapą miejsca
Strona główna