Machu
Picchu -
najlepiej zachowane miasto Inków, w odległości
112 km od Cuzco.
Położone jest na wysokości 2090–2400 m n.p.m., na
przełęczy między Huayna
Picchu a Machu Picchu w peruwiańskich Andach. Poniżej
płynie
rzeka Urubamba.
Miasto
zbudowano w II
połowie XV wieku podczas panowania jednego z najwybitniejszych
władców Pachacuti
Inca Yupanqui (1438–1471). Pełniło
wówczas funkcję głównego centrum
ceremonialnego, ale także gospodarczego i obronnego.
Zamieszkiwali
je
kapłani, przedstawiciele inkaskiej arystokracji, żołnierze oraz
opiekunowie
tamtejszych świątyń. Miasto składało się z dwóch części. W
górnej, zwanej hanman,
znajdowały się: świątynia słońca, grobowiec królewski, pałac
królewski
oraz Intihuatana, największa inkaska świętość.
W
dolnej mieściły się
domy mieszkalne kryte strzechą oraz warsztaty produkcyjne. Na stromych
zboczach
otaczających miasto były tarasy uprawne o szerokości od 2 do
4 m, z
pionowymi ścianami między nimi wzniesionymi z kamieni.
Miasto
opuszczono ok.
1537 roku. Współczesna nazwa miasta jest
połączeniem machu (stary)
w języku keczua i zapożyczonego z hiszpańskiego
słowa pico (‘szczyt’).
Oryginalnie
miasto
nazywało się Patallaqta, od keczuańskich słów pata (‘stopień,
schodek’) i llaqta (‘miasto’).
Historia
Machu
Picchu zostało
zbudowane około 1450-1460. Budowa przypada na czas panowania
dwóch inkaskich
władców, Pachacuteca (1438-1471)
oraz Túpaca Yupanqui (1472-1493).
Archeologowie
zgadzają się, że Pachacutec zamówił budowlę jako jego własną
królewską posiadłość
po udanej wyprawie wojennej. Miasto było używane przez około 80 lat i
zostało
opuszczone prawdopodobnie ze względu na zniszczenia w innych
obszarach Państwa
Inków.
Istnieje
też teoria,
że mieszkańcy miasta zmarli na ospę przeniesioną na
te tereny przez
europejskich podróżników, co miało miejsce
jeszcze przed pojawieniem się w
pobliżu konkwistadorów.
Codzienne
życie w królewskiej posiadłości Machu Picchu
W
czasie, gdy Machu
Picchu funkcjonowało jako posiadłość królewska, mieszkało
tam do 750 osób.
Większość z nich to byli służący (tzw. yanakuna).
Wypełniali oni
wiele różnych zadań dla Inków, inkaskiej
królowej i kapłanów.
Mogli
oni mieć swoje
nieruchomości, a czasem nawet własne farmy i gospodarstwa. Nie byli oni
niewolnikami, nie przymuszano ich do pracy. Najczęściej zajmowali się
rzemieślnictwem, wypełniali drobne obowiązki dla inkaskiej szlachty,
takie jak
opieka nad trzodą lub zajmowanie się domem.
Chociaż
posiadłość
należała do władcy, mieszkali tam też duchowni i mayocs,
czyli
tymczasowi pracownicy. Jednak w cięższych czasach panowania Pachacuteca
personel Machu Picchu liczył zaledwie 100 służących i kilku
ekspertów, którzy
głównie zajmowali się jedynie przechowywaniem żywności.
Badania
prowadzone na
ludzkich szczątkach pokazały, że dużą część społeczności żyjącej w
Machu Picchu
stanowili imigranci z rozmaitych środowisk. W ich szczątkach nie
znaleziono
znaczników chemicznych ani osteologicznych, które
posiadaliby, gdyby mieszkali
w Machu Picchu od urodzenia; zamiast tego znaleziono uszkodzenia kości
spowodowane przez różne
gatunki pasożytów rodzimych dla innych
terenów Peru.
Występowały
również
różne stresory osteologiczne i różne gęstości
kości, które sugerują odmienne
długoterminowe diety charakterystyczne dla pewnych rejonów
państwa Inków,
często oddalonych od siebie o setki kilometrów. Diety te
były złożone w różnym
stopniu z kukurydzy, ziemniaków, zbóż, roślin
strączkowych i ryb. Najnowsze
pożywienie tych ludzi różniło się przede wszystkim większą
zawartością
kukurydzy i mniejszą ryb.
Niektórzy
mieszkańcy
pochodzili z rejonów nabrzeżnych, gdzie głównym
pożywieniem były ryby, a
przeprowadzka do Machu Picchu spowodowała, że podstawowym elementem
diety stała
się kukurydza.
Szczątki
znalezione w
Machu Picchu wyróżniają się stosunkowo niewielkimi
uszkodzeniami kości
powstałymi przez wykonywanie obciążających fizycznie zajęć. Większość
osób
znalezionych tutaj miała zdrowsze kości od mieszkańców
innych rejonów państwa
Inków.
Artretyzm i
złamania kości występowały jedynie u osób, które
wykonywały ciężkie prace lub
służyły w wojsku. W Machu Picchu żyli nie tylko ludzie, ale
również
zwierzęta.
Znaleziono
kilka
kości zwierząt, które nie występowały naturalne na
tamtejszym terenie.
Większość kości pochodziły od lam i alpak,
które naturalnie
występowały dużo wyżej niż znajdowało się Machu Picchu.
Najprawdopodobniej
zwierzęta te zostały sprowadzone z regionu Puna ze
względu na mięso i
skórę.
W
wykopaliskach
prowadzonych na obszarze jaskiń będących miejscami pochówku
odnaleziono
szczątki świnek morskich. Były one wykorzystywane do
obrzędów pogrzebowych i
religijnych oraz stanowiły pożywienie.
Ponadto
odkopano też szczątki
sześciu psów – ze względu na
rozmieszczenie ich
wśród ludzkich kości uważa się, że służyły one jako
towarzysze zmarłych.
Rolnictwo
W
Machu Picchu
większość roślin uprawiano na setkach tarasów zbudowanych
przez ludzi. Tarasy
budowano z myślą o zapewnieniu odwadniania i dobrej żyzności gleby;
chroniły
też zbocze góry przed erozją i osunięciami ziemi. Ich
konstrukcja nie była
idealna, zdarzały się osunięcia podczas budowy Machu Picchu. Nadal
można
zobaczyć, gdzie tarasy przesunęły się pod wpływem osuwisk, a następnie
zostały
naprawione przez Inków.
Szacuje
się, że ten
obszar był nawadniany przez ponad 1800 mm deszczu każdego roku od 1450.
Z
powodu dużej ilości wody deszczowej irygacja tarasów w Machu
Picchu nie była
potrzebna; tarasy otrzymywały tyle deszczu, że zostały zbudowane
specjalnie z
myślą o możliwości odprowadzenia dodatkowej wody. Wykopaliska i gleba
przeanalizowana przez Kennetha Wrighta w latach 90 wykazały, że tarasy
były
budowane warstwowo. Dolna warstwa zawierała dużo większych kamieni,
które były
przykryte drobnym, luźnym żwirem[.
Na wierzchu żwiru
była mieszanina piasku i żwiru, a na jej wierzchu znajdowała się
warstwa gleby
uprawnej. Ziemie wykorzystywane do uprawy na tarasach sprowadzano z
doliny,
ponieważ znajdująca się wyżej gleba górska nie była
wystarczająco żyzna.
Tarasy
obejmowały
tylko 12 akrów terenu, na których rosły
głównie ziemniaki i kukurydza.
Powierzchnia ta nie mogła wystarczyć do wyżywienia 750 osób
mieszkających w
Machu Picchu – większość żywności, którą żywili
się mieszkańcy, sprowadzano z
sąsiadujących dolin.
Ruiny
miasta
początkowo utożsamiano z Vilcabambą, ostatnią stolicą
Inków. Na pobliskich
zboczach znajdują się tarasy rolne. Miasto-twierdza zostało
zbudowane z
jasnego granitu. Budowniczowie maksymalnie wykorzystali rzeźbę
terenu,
łącząc mury z istniejącymi wcześniej skałami. W niższej, wschodniej
części
miasta są pozostałości dzielnic mieszkalnych. Położona wyżej część
zachodnia
była centrum kulturowym. Stamtąd można przejść do położonego najwyżej
obserwatorium astronomicznego, Intihuatana (‘miejsce,
gdzie
przystaje słońce’). Kamienny słup stojący w centrum został
wyrzeźbiony w litej
skale. Obserwacje astronomiczne prowadzone były także ze zbudowanej na
planie
podkowy Wieży Słońca oraz Świątyni Trzech Okien. Budowle te miały tak
usytuowane otwory okienne, aby padające przez nie słońce podczas
przesilenia
zimowego oświetlało kamień we wnętrzu pomieszczenia.
Położone
na różnych poziomach
miasto miało system kanałów doprowadzających wodę zebraną w
wykutych w skale
zbiornikach. Najbardziej widocznym elementem architektury są
wszechobecne
schody. Doliczono się 1200 stopni. Zapewniały one komunikację wewnątrz
położonego na różnych poziomach miasta.
Funkcje
Na
podstawie badań
archeologicznych z początku XX wieku amerykański uczony George Eaton
twierdził,
że znaczącą większość pochowanych w Machu Picchu stanowiły kobiety (na
dziesięć
szkieletów tylko jeden należał do mężczyzny). Stąd
wnioskowano, że Machu Picchu
było sanktuarium Dziewic Słońca, a nie typowym miastem bądź
twierdzą.
Później stwierdzono jednak, że wnioski były błędne: George
Eaton nie wziął pod
uwagę cech typowych dla Indian (drobna budowa, lekki kościec i niski
wzrost
zarówno u mężczyzn, jak i kobiet). W 2000 roku John
Verano, wówczas
pracownik naukowy Uniwersytetu Yale’a, przebadał kości raz
jeszcze, uwzględniając
współczesną wiedzę, i okazało się, że stosunek liczba
szczątków należących do
mężczyzn i kobiet jest podobna.
Obok
ludzkich
szkieletów odnaleziono także szczątki wymarłych przed
setkami lat zwierząt,
które były prawdopodobne zostawiane w grobowcach jako
pożywienie dla zmarłych.
Uczestniczący w ekspedycji osteolog George F.
Eaton opisał
czaszki kuskoszczura inkaskiego (wymarłego przed
stuleciami gatunku
gryzonia z rodziny szynszyloszczurowatych).
7
lipca 2007 roku
obiekt został ogłoszony jednym z nowych siedmiu
cudów świata.
Pozostałe
informacje
·
Dziesiątki
uprawnych tarasów skalnych pozwalało
wyżywić całą okoliczną ludność.
·
Wykuty
w kamieniu ponad 749-metrowy kanał, który
służył jako system nawadniający pola oraz dostarczający wodę działa do
dziś.
·
Długoletni
spór między rządami Peru a USA o
odnalezione przez Binghama artefakty z tego miejsca zakończył się
dopiero w
2011 roku.
·
Istnieje
teoria odnośnie tego, że Machu Picchu było
swego rodzaju astronomicznym obserwatorium. Dowodem ma być
kamień Intihuatana. Kamienny
słup znajduje się na
13°09′48″ szerokości geograficznej
południowej;
w związku z tym nie rzuca cienia w południe 30 stycznia i 11 listopada.